KAKI SIHAT

19. Feb, 2019

 

 

Sebelum usia 40 ramai jejaka yang hebat hebat. Tidak pernah terbayang yang ia akan longlai. Dalam fikiran dan semangat sangat kuat. Namun kekuatan semangat itu tidak sehebat praktikalnya. Kenapa nya. ?

 

Itu lah yang di gelar mati pucuk. Peristiwa yang di geruni ramai jejaka. Masaalah utama mati pucuk ialah gangguan aliran darah di penis akibat salur darah tersumbat. Mati pucuk juga adalah di antara tanda awal akan berlakunya serangan Jantung atau stroke.


Lawat laman web berikut untuk bersihkan salur darah secara semulajadi bagi meningkatkan aliran darah.

KEMBALI TEGAR

12. Feb, 2019

.

.

Waspada 7 Gejala Ini Dapat Dirasai Sebulan Sebelum Serangan Jantung
.

.
Anda pasti tahu bahawa penyakit jantung adalah salah satu punca utama kematian di seluruh dunia. Penyakit jantung didahului oleh serangan jantung biasanya berlaku apabila bekalan darah tidak cukup untuk sampai ke jantung.

Walaupun ia boleh berlaku secara tiba-tiba, namun sebulan sebelum serangan jantung, pesakit biasanya boleh merasai beberapa gejala. Ini tanda-tanda tersebut.
.
1. Lemah badan yang luar biasa


Ini adalah gejala utama penyakit jantung yang disebabkan oleh kekurangan aliran dan peredaran darah. Ini berlaku kerana penyempitan saluran darah dan otot yang lemah yang merupakan amaran serangan jantung dalam peringkat awal. Ini adalah salah satu daripada tanda-tanda serangan jantung.

2. Pening

Apabila berlaku kekurangan aliran darah, pening adalah satu lagi gejala yang akan anda hadapi. Kurangnya peredaran darah memberi kesan kepada aliran darah ke otak yang boleh mengakibatkan pening.

3. Peluh sejuk

Peluh sejuk adalah satu lagi gejala yang menunjukkan bahawa tubuh anda mungkin berada di bawah ancaman. Apabila tidak ada aliran darah yang mencukupi, tubuh anda mungkin berasa lemah dan sejuk. Ini adalah salah satu tanda amaran serangan jantung.

4. Sakit Dada

Sekiranya anda mengalami sakit di bahagian dada dan bahagian lain anggota badan seperti lengan, belakang dan bahu anda, maka anda perlu mendapatkan rawatan perubatan segera. Sakit dada dan sesak nafas adalah gejala utama yang dapat menunjukkan masalah jantung.

5. Selesema

Ramai mangsa serangan jantung telah mengalami gejala selesema, sebulan sebelum serangan jantung. Ini juga merupakan petunjuk serangan jantung.

6. Sesak nafas

Ini adalah satu lagi gejala utama kemungkinan serangan jantung. Paru-paru memerlukan oksigen yang sepatutnya dan aliran darah yang mencukupi. Tetapi apabila jantung bermasalah, maka boleh jadi aliran darah ke paru-paru tidak cukup, menyebabkan sesak nafas. Ini adalah salah satu daripada gejala serangan jantung.

7. Mual, senak, sakit perut, dan lain-lain

Tanda-tanda penting termasuk loya, senak, atau sakit perut. Ini adalah beberapa tanda serangan jantung dan gejala yang perlu anda ketahui.

Itulah serba sedikit antara beberapa tanda-tanda awal sebelum serangan jantung yang anda patut sedar. Jadi, adakah anda pernah mengalami salah satu gejala ini? Jika ya, anda perlu mendapatkan bantuan doktor dengan segera supaya pemeriksaan secara teliti dapat dilakukan.

 

Langkah Mudah Cegah Penyakit Jantung Sebelum Terlambat

.

Penyakit jantung bukan hanya menyerang lelaki sahaja tetapi juga menyerang wanita dan kanak-kanak. Walaubagaimanapun risiko golongan wanita mendapat penyakit jantung adalah lebih rendah kerana tubuh wanita mempunyai paras estrogen yang tinggi ketika masih subur yang berupaya melindungi wanita daripada risiko sakit jantung.

Diabetes melitus atau penyakit diabetes menjadi faktor tertinggi penyebab penyakit jantung. Penyakit diabetes menyebabkan gangguan metabolisma karbohidrat kerana kekurangan hormon pankreas insulin untuk menukarkan gula menjadi tenaga.
.
.
Punca Penyakit Jantung

✅Usia 35 tahun ke atas – Wanita yang menopous berisiko tinggi mendapat penyakit jantung

✅Kolestrol berlebihan
✅Tekanan Darah Tinggi
✅Tabiat Merokok
✅Stress
✅Lemak dalam tubuh berlebihan – ukur lilit pinggang lebih 80cm berisiko tinggi mendapat sakit jantung.
✅Kurang Bersenam
✅Diabetes Melitus atau Penyakit kencing manis
✅Sejarah keluarga yang mempunyai masalah sakit jantung
✅ Berat badan berlebihan
.
.

Bagaimana Punca Menyebabkan Penyakit Jantung Terjadi

 

1.Asap Rokok
Asap rokok mempercepatkan pembekuan darah
Menggalakkan pemendapan lemak pada dinding salur darah
Mengurangkan bekalan oksigen ke jantung
Tekanan perasaan

2. Lemak Berlebihan, Pengambilan makanan tinggi kandungan lemak

3. Kurang Bersenam, Pengaliran darah ke jantung tidak begitu lancar & Jantung lemah

4. Darah Tinggi
Menggalakkan penyempitan salur darah dan jantung terpaksa mengepam lebih kuat
Lebih tinggi tekanan darah tinggi lebih besar risiko serangan sakit jantung

5. Penyakit Kencing Manis, Berisiko tinggi untuk mendapat penyakit jantung
.
.
Cara Mengurangkan Risiko Penyakit Jantung

✅Berhenti merokok
✅Mengambil ubat atau lebih baik supplement semulajadi untuk mengawal tekanan darah tinggi atau penyakit kencing manis.
✅Kawal Stress dengan cara hidup sihat – dapatkan tidur dan rehat yang cukup, jalani aktiviti fizikal
✅Pilih daging putih seperti ayam dan ikan serta kurang pengambilan daging merah
✅Kerap Bersenam- berjalan kaki sambil membeli belah merupakan senaman paling mudah
✅Ambil makanan tinggi serat untuk pembakaran lemak atau kolestrol yang lebih baik
✅Pilih makanan berkhasiat – lebihkan ikan, buah-buahan dan sayuran.
✅Pilih makanan rendah lemak
✅Pilih cara memasak yang sihat – panggang, rebus dan kukus
cara
.
.
Simptom Penyakit Jantung

✅Sukar bernafas jika berbaring
✅Sakit kepala, Pening
✅Pengsan
✅Berasa tertekan
✅Kerap terjaga ketika tidur
✅Sakit dada / Rasa pijar dibahagian dada

Sumber: IslamikInfo

 

Cara Semulajadi Elakkan Serangan Jantung Dan Stroke

 

Tanda tanda yang di jelaskan di atas semua nya akibat dari kolesterol tinggi, darah tinggi, kencing manis. Atasi masaalah ini dengan amalkan jus se7en. Sila lawat website ini untuk maklumat seterusnya

www.jusse7en.com

www.jusse7en.com

 

19. Jan, 2019

20 Cara Mengelak Penyakit Diabetes

 

Diabetes adalah penyakit kronik yang menjejaskan berjuta-juta orang di seluruh dunia. Kes yang tidak terkawal boleh menyebabkan kebutaan, kegagalan buah pinggang, penyakit jantung dan lain-lain keadaan serius.

Sebelum kencing manis di diagnosis, ada masa di mana paras gula dalam darah tinggi tetapi tidak cukup tinggi untuk di diagnosis sebagai diabetes. Ini dikenali sebagai prediabetes.

Dianggarkan bahawa sehingga 70% orang dengan prediabetes terus mengembangkan diabetes jenis 2.

 

Tetapi anda tidak akan menjadi salah seorang daripada mereka!

Itulah sebabnya mengapa kami ingin berkongsi maklumat tentang amalan-amalan tabiat yang baik untuk anda - di mana ia boleh ‘reverse’ prediabetes dan memastikan anda tidak akan menghidap penyakit kencing manis yang sebenar.

 

#1 Kurangkan Pengambilan Gula dan Karbohidrat Halus Dari Diet Anda

.
Makanan yang tinggi karbohidrat dan gula akan meningkatkan kadar gula darah dan insulin, yang mungkin menyebabkan kencing manis dari masa ke semasa.

Mengelakkan makanan ini boleh membantu mengurangkan risiko anda terkena diabetes.

 

#2 Kerap Bersenam


Melakukan aktiviti fizikal secara rutin dapat meningkatkan rembesan dan kepekaan insulin. Ini dapat membantu mencegah perkembangan prediabetes menjadi diabetes.

 

#3 Jadikan Air Sebagai Minuman Mutlak Anda


Minum air putih dan bukan nya minuman (berkarbonat/bergula) lain dapat membantu mengawal kadar gula darah dan insulin, sehingga mengurangkan risiko diabetes.

 

#4 Kurangkan Berat Jika Anda Obes Atau Mempunyai Berat Badan Berlebihan


Mempunyai berat badan yang berlebihan, terutamanya di kawasan perut, meningkatkan kemungkinan menghidap penyakit kencing manis. Berkurangan berat badan boleh mengurangkan risiko diabetes.

 

#5 Berhenti Merokok


Amalan merokok sangat dikaitkan dengan risiko diabetes, terutamanya bagi ‘heavy smokers’. Meninggalkan tabiat tersebut mengurangkan risiko ini dari semasa ke semasa – seperti yang dianalisis dalam beberapa kajian.

 

#6 Amalkan Diet Rendah Karbohidrat


Amalan diet ketogenic atau diet rendah karbohidrat boleh membantu mengekalkan tahap gula dalam darah dan tahap insulin di bawah kawalan, yang boleh mengelakkan terkena penyakit kencing manis.

 

#7 Elak Makan Berlebihan


Mengelakkan makan "besar" atau makan banyak boleh membantu mengurangkan tahap insulin dan paras gula dalam darah dan mengurangkan risiko diabetes.

 

#8 Elakkan Kelakuan Sedentari (Santai)


Jika anda tidak mempunyai apa-apa aktiviti fizikal dan anda dalam posisi duduk sepanjang hari, maka anda menjalani gaya hidup yang tidak aktif – yang juga dikenali sebagai gaya hidup sendetari. Pastikan badan anda melakukan aktiviti fizikal seperti berjalan walaupun untuk seminit setiap 30 minit.

 

#9 Makan Diet Serat Tinggi


Mendapatkan banyak serat dalam setiap hidangan adalah bermanfaat untuk kesihatan usus dan pengurusan berat badan. Ia boleh membantu mengelakkan pancang pada tahap gula dalam darah dan tahap insulin.

 

#10 Optimumkan Tahap Vitamin D


Vitamin D adalah penting untuk kawalan paras gula dalam darah. Pengambilan makanan yang tinggi dalam vitamin D atau mengambil suplemen boleh membantu optimumkan tahap vitamin D dalam darah, yang boleh mengurangkan risiko diabetes anda.

 

#11 Kurangkan Pengambilan Makanan Diproses


Satu langkah yang jelas yang boleh diambil untuk meningkatkan kesihatan anda adalah untuk minimumkan pengambilan makanan diproses.

Mereka dikaitkan dengan pelbagai masalah kesihatan, termasuk penyakit jantung, obesiti dan diabetes.

 

#12 Minum Kopi Atau Teh


Walaupun air putih harus menjadi minuman utama anda, beberapa penyelidikan mencadangkan bahawa pengambilan kopi atau teh dalam diet anda boleh membantu anda mengelakkan diabetes. Kopi dan teh mempunyai antioxidan yang dikenali sebagai polifenol yang boleh membantu melindungi anda daripada penyakit kencing manis.

 

#13 Mengambil Herba-Herba Semulajadi Ini


Curcumin adalah komponen dari kunyit, yang merupakan salah satu bahan utama dalam kari.

Ia mempunyai sifat anti-radang yang kuat dan telah digunakan di India selama berabad-abad sebagai sebahagian daripada ubat Ayurveda.

Penyelidikan telah menunjukkan ia sangat berkesan terhadap arthritis dan boleh membantu mengurangkan radang pada orang yang mempunyai prediabetes.

 

Berberine terdapat dalam beberapa herba dan telah digunakan dalam ubat tradisional Cina selama ribuan tahun.

Kajian telah menunjukkan bahawa ia melawan keradangan dan merendahkan kolesterol dan penanda penyakit jantung lain.

Di samping itu, beberapa kajian yang dilakukan keatas orang dengan diabetes jenis 2 mendapati bahawa berberine mempunyai sifat-sifat penurunan tahap gula dalam darah.

 

Kayu manis boleh membantu mengekang paras tinggi gula dalam darah. Sebatian dalam kayu manis boleh mengaktifkan enzim yang merangsang reseptor insulin. Rempah manis ini juga telah ditunjukkan untuk membantu menurunkan kolesterol dan trigliserida, lemak darah yang boleh menyumbang kepada risiko diabetes.

 

#14 Kurangkan Penggunaan Kereta Anda


Berjalan seberapa banyak yang anda boleh setiap hari. Anda akan sihat walaupun anda tidak kehilangan apa-apa berat badan. Terdapat suatu kajian yang dilakukan di Finland di mana dengan berjalan risiko diabetes mereka turun sebanyak 80%, walaupun mereka tidak turun berat badan.

 

#15 Menjadi Pengamal Makanan Cereal


Memilih cereal yang betul dapat membantu anda menurunkan paras gula dalam darah dengan mantap. Pengambilan gandum yang lebih tinggi juga dikaitkan dengan kadar kanser payudara yang lebih rendah, diabetes jenis 2, tekanan darah tinggi, dan strok.

 

#16 Makan Sayuran Dengan Lebih Kerap


Usahakan agar tidak makan Daging merah setiap hari. Para saintis mengesyaki kolesterol dalam daging merah dan aditif dalam daging yang diproses adalah penyebab diabetes dan masalah kesihatan yang lain.

 

#17 Kurangkan Stress


Tekanan emosi kronik boleh meningkatkan tahap gula dalam darah. Apabila anda stress, badan anda bersedia untuk mengambil tindakan.

Tindakan Penyesuaian ini menyebabkan jantung anda berdegup lebih cepat, pernafasan anda dipercepatkan, dan perut anda tersimpul. Dan ia juga mencetuskan paras gula darah anda  naik dengan pantas.

Senaman mudah seperti yoga dan langkah pengurusan tekanan lain boleh membantu anda mengawal kadar gula dalam darah.

 

#18 Rehat Malam Yang Sempurna


Apabila anda tidur terlalu singkat – atau terlalu lama – sistem saraf anda akan bertindak berjaga-jaga. Ini seterusnya akan mengganggu hormon yang mengawal paras gula dalam darah.

Tidur berlebihan boleh menjadi kemurungan atau mengganggu jadual tidur anda.

 

#19 Rapatkan Hubungan Dengan Kawan-Kawan Baik Anda (khas untuk wanita)


Wanita yang tinggal bersendirian lebih cenderung untuk merokok dan tidak mempunyai tabiat pemakanan yang sihat atau mengambil alkohol. Dan tabiat itu boleh meningkatkan risiko menghidap penyakit kencing manis dalam tempoh masa yang panjang.

 

#20 Jalani Ujian Darah


Banyak symptoms kencing manis bertindak dalam diam. Ujian darah yang mudah, dapat mendedahkan tahap paras gula. Orang yang mempunyai prediabetes - paras gula darah yang sedikit tinggi, antara 100 dan 125 mg/dl – sering dilanda kes kencing manis yang teruk dalam tempoh 10 tahun.

Mengetahui paras gula dalam darah membolihkan anda membuat tindakkan yang perlu untuk menstabilkan bacaan gula dalam darah - contohnya dengan diet mudah dan lakukan senaman senaman berjalan kaki atau naik turun tangga. 

 

****************

Anda Ada masaalah diabetes

dan hendak Turunkan bacaan gula dalam darah secara natural ?

 

Kliks Di Sini

 

 

9. Nov, 2018

KASIH SAYANG

FWD:

Assalamualaikum
Pagi tadi saya dengar radio klasik dlm kereta....Satu kisah yg terharu yg diceritakan oleh juruhebah perempuan radio tersebut..
Kisahnya begini ...

Ada seorang anak lelaki bawa ayahnya yg kena stroke akibat angin ahmar ke kedai makan mamak yg terkenal utk makan tengahari. Ayahnya teringin sangat nak makan nasi beriani kat kedei tu. Masa tu orang ramai dan meja makan pun rapat2. Setelah diduduk ayahnya elok elok, anak lelaki tu pun pesan makanan lauk2 kari.
Setelah makanan sampai, ayahnya mula menyuap sendiri.

Maklumlah pesakit angin ahmar, dlm keadaan terketar2 menyuap makanan, banyaklah remah yg jatuh di baju, seluar, malah di muka ayahnya yg kelihatan agak comot. Kebanyakan orang dlm restoran tu semua pandang dan curi2 pandang, ada juga beberapa orang tunjuk muka geli dan jijik. Namun begitu anak lelaki tu tetap bantu ayahnya suapkan makanan dan minunan tanpa menghiraukan pandangan orang sekeliling. Setelah selesai makan dipapahkan ayahnya ke singki untuk dibersihkan, disabunkan tangan, lapkan muka, dibersihkan baju dan seluar ayahnya dari remah makanan seterusnya dipimpin ke kereta yg parking di hadapan restoran. Setelah itu anak lelaki itu ke cashier utk jelaskan bayaran. Sebelum beredar, anak lelaki tersebut telah ditegur oleh seorang pakcik,

"Anak, tak ada barang yg tertinggal ke ?" Jawab anak lelaki tu , "ok semua pakcik, spec abah, ubat abah, handphone abah, towel kecil abah, tongkat abah, semua saya sudah bawak masuk kereta.. tak ada yg tinggal..."

Pakcik tu berkata lagi, " Ada, kau ada tinggalkan kesan di hati orang2 yg perhatikan kau. Pertama, kesan dihati orang2 yg sebaya dengan pakcik, adakah anak2 kami akan berbuat baik seperti yang kamu lakukan terhadap ayah kamu. Kedua, kamu telah tinggalkan kesan di hati anak2 muda yg sebaya kamu, mereka akan tanya diri sendiri, sanggupkah mereka buat dan melayan mak atau ayah yg sakit dan uzur sepertimana yg kamu lakukan ini.

Pakcik lihat, pekerja2 restoran mamak pun turut terharu, malah ada yg kesat airmata teringatkan mak dan ayah barangkali. Pakcik sangat bangga dgn kamu semoga Allah memberi Rahmat kpd kamu.."
Sahut anak lelaki tu, " Ye ke pakcik.. alhamdulillah, saya sayang abah saya... abah kena stroke... moga2 abah cepat sembuh.

Apa rasanya kalau ibu/bapa sendiri yg hantar mesej berikut?

👪Anakku...
Bila aku tua,
Andai aku jatuhkan cawan atau terlepas pinggan ditangan,
Aku berharap kamu tidak menjerit marah padaku,
Kerana tenaga orang tua sepertiku semakin tidak kuat dan kerana aku sakit.
Mataku semakin kabur. Kamu harus mengerti dan bersabar denganku.

Anakku...
Bila aku tua,
Andai tutur kata aku lambat dan aku tidak mampu mendengar apa yang kamu katakan,
Aku berharap kamu tidak menjerit pada aku,
"mak pekak ke?",
"mak bisu ke? "
"tak dengar ker??"..
Aku minta maaf anakku.
Aku semakin MENUA...

😟Anakku...
Bila aku tua,
Andai aku asyik bertanya perkara yang sama berulang-ulang,
Aku berharap kamu tetap sabar mendengar dan melayanku sebagaimana aku sabar menjawab pertanyaanmu semasa kecil,
Semua itu adalah sebahagian dari proses MENUA.
Kamu akan mengerti nanti bila kamu semakin tua.

Anakku...
Bila aku tua,
Andai aku berbau busuk, hamis dan kotor,
Aku berharap kamu tidak tutup hidung atau muntah didepan aku.
Dan tidak menjerit menyuruh aku mandi.
Badan aku lemah.
Aku tidak bermaya untuk lakukan sendiri.
Mandikanlah aku sepertimana aku memandikan kamu semasa kecil.

Anakku...
Bila aku tua,
sekiranya aku sakit, temanlah aku, aku ingin anakku berada bersamaku.

Anakku....
Bila aku tua dan waktu kematian aku sudah tiba, Aku berharap kamu akan memegang tanganku dan memberi kekuatan untuk aku menghadapi kematian.
Jangan cemas.
Jangan menangis.
Hadapi dengan redha.
Aku berjanji pada kamu.
Bila aku bertemu Allah.
Aku akan berbisik padaNya supaya sentiasa memberkati dan merahmati kamu kerana kamu sangat mencintai dan mentaatiku.
Terima kasih banyak2 kerana mencintai aku....
Terima kasih banyak2 kerana telah menjagaku...
Aku mencintai kamu lebih dari kamu mencintai dirimu sendiri..
Menjadi ikhtibar pd kita kalau masih ada ibubapa dn postlah posting diatas kpd group keluarga atau group peribadi keluarga sendiri sebab kite x nak kite atau anak2 kite sentiasa berdosa dgn ibubapa kite atau ibubapa mereka...
..........
RENUNG2 KAN LAH......
SESUNGGUHNYA KITALAH ANAK....DAN SAMPAI KETIKANYA NNTI KITALAH EMAK KITALAH AYAH PULA.....

 

Nota: kisah ini di salin sepenuhnya dari FB. 

29. Okt, 2018

 

Biasa nya manusia tidak ambil kisah keistimewaan dan kepentingan yang di punyai. Baru menyedari kepentingan nikmat itu satelah ia hilang atau rosak,. Kesihatan adalah nikmat yang biasa di abaikan. Sebab itu tanpa di sedari ramai orang membebankan tubuh nya dengan hal hal yang bolih merosakkan kesihatannya. Kesedaran sihat hanya timbul satelah badan mula terasa sakit. Begitu lah lumrah kita manusia. 
.
Di awal 2018 El Elzad telah datang menemui saya dengan perasaan penuh  resah dan risau. Manakan tidak, baru di USIA melepasi 40 an, beliau sudah di bebani masaalah kesihatan seperti darah tinggi, kencing manis dan kolesterol tinggi. Beliau sangat bimbang sebab  telah merasai tanda tanda salur darah tersumbat seperti sakit dan kebas kebas tangan kiri, sakit tengkok dan sakit bahagian belakang  kepala, selalu berdebar debar.  Ini bermakna ada salur darah nya sudah tersumbat, dan beliau berisiko tinggi di serangan stroke atau serangan jantung pada bila bila masa sahaja.
.
Kami berbincang bagi mengatasi masaalah kesihatannya. Atas nasihat, beliau amalkan minum jus se7en. Satelah menghabiskan 3 kotak yang berharga kurang dari RM500, beliau bertemu saya lagi dengan wajah berkeyakinan tinggi dan senyum riang. Beliau memberitahu, semua masaalah kesihatannya telah kembali normal. Alhamdullillah beliau bersyukur. Sekarang beliau lebih merasai nikmat erti kesihatan dalam kehidupan.

Apa yang beliau lakukan sekarang ialah bagi mempastikan masaalah penyakit nya tidak berulang lagi. Beban tinggi kerjayanya mungkin bolih mengembalikan masaalah tersebut.  Dari itu beliau meneruskan amalan minum jus se7en sebagai natural supplement dengan dos yang lebih rendah. Moga moga kualiti kesihatannya terus kekal di aras terbaik. Ameen. 

.
Anda hendak merasai terus sihat di sepanjang jalan kehidupan. Ikuti cara En Elzad kembali sihat.

Kliks.  Cara Kembali Sihat