KAKI SIHAT

4. Jan, 2020

Rahsia Makcik Zaiton Nampak Sihat dan Ceria.

Hari ni rasa sgt bertuah jumpa mak cik ni. Selalunya orng lain yg hntr jus se7en, ke anak nya. Itu pun berjanji di petrol stesen berhampiran.

Hari ni Allah gerakkan hati sy yg menghantar nya sendiri, hg ke rumahnya di Jln Kebun Bunga, Shah Alam.

Makcik mesra je menyambut tetamu yg tak di udang, saya lah. Dia nmpk ceria dgn senyumanya. Sy tanya dia.. mcmana kesan se7en.. makcik ni pun crita dgn ramahnya..

Awal tahun lps, doktor kata makcik ada masaalah jantung. Dan dah rujukkan kes ni ke hospital besar. Anak makcik yg keje di hospital besar lain sarankan makcik minum jus se7en.. tu yg order se7en dgn tuan tu.... makcik minum.. pagi sekali mlm sekali. Hampir hbs 3 kotak juga lah.. bila sampai masa appointment, Doktor masukkan cecair warna dlm badan ikut tanga kiri nak tau kedudukan plak dgn tepat... lama juga Doktor buat...tapi tak jumpa jumpa plak tu.. dan akhirnya doktor kata plak dah tak ada. Maka tak jadilah makcik kena pasang belon... syukur sgt sgt...ameen.
.
Ni anak yg orderkan se7en. Nak jaga jangan tersumbat lagi. Juga utk badan rasa segar bertenaga. Mudah beribadah .. terima kasih la tuan. Serasi se7en dgn saya... kata makcil sambil ketawa ceria... sy rasa sgt teruja dan minta kebenaran ambil foto nya. Makcik tu setuju je.... tq makcik..
.
kalau dulu dia minum sehari 2x, skrang saya sarankan dia minum seminggu 3 kali je. Jadi 1 kotak bolih tahan hg 2 bulan.. jimat. 1 kotak tu harganya RM137,  bolih guna utk 60 hari... murah sgt kan...
.
Jika anda ada masaalah kesihatan seperti Makcik Zaiton serta gula dan koles tinggi, badan terasa sakit, kebas dan lesu, nafas sesak dan tak selesa,. Cpt penat...kliks ini 👇. 

.

28. Nov, 2019

Berapa Lilitan Perut Anda?
Lebih 40 in (102 cm) lelaki dan 35 in (88 cm) wanita.? 🤔
.
Atau sedang menuju ke lilitan tersebut 😀

Di bawah di terangkan Sebab dan Akibatnya
.
.
7 PUNCA NYA.. 👇👇👇👇

1 - Malas Bersenam.

2 - Suka Makan Lewat Malam.

3 - Suka Amalkan Fast Food.

4 - Banyak Minum Air Gas (Bekarbonat).

5 - Kurang Minum Air Kosong.

6 - Suka Makan Kulit Ayam.

7 - Tak Cukup Tidur.

8. - Banyak minum air sejuk atau ice

9. - kerja / hidup stress berpanjangan

10.- kuat merokok

 

Jika 10 perkara di atas menjadi kebiasaan rutin kita, berkemungkinan besar akan mempunyai risiko untuk terima:>
👉Penyakit Tiga Serangkai (darah tinggi-kencing manis-sakit jantung) 👈

Terlajak perahu boleh diundur, terlajak makan...dapat tiga serangkai...
.
Di antara tanda tanda sudah ada tiga serangkai

1. Cepat penat dgn sedikit aktiviti
2. Nafas sempot dan cepat mengah
3. Badan sentiasa rasa tak sihat dan lesu
4. Bhgian belakan Kepala selalu sakit dan rasa pusi ng
5. Tangan kiri selalu sakit sakit dsn kebas
6. Kaki selalu sakit dan kebas
7. Tapak kaki terasa menyucuk nyucuk bila hendak muka berhalan satelah duduk atau baring
8. Sukar atau sakit kaki untuk duduk tahiyat ketika sokat
9. Lelaki... mula lemah pucuk.
11. Lilitan perut lebih 40 in lelaki dan 35 in wanita
.
👇👇👇
3-serangkai membawa kesan buruk seperti kencing manis, darah tinggi, stroke, serangan jantung, potong kaki, dialisis
.
Mari sama sama elakkan 3 - serangkai dan kesan buruknya, 
kliks


TAK NAK 3-SERANGKAI

 

Atau terus wasap kami. Kliks


WASAP

Sharing is caring 👍

12. Nov, 2019

Proses Penuaan (Aging Process) sudah Bermula Sejak Umur 32 Tahun dengan Mulanya

(a) Penurunan Fungsi Organ-organ"

(Seperti Ginjal/Buah Pinggang, Hati dan sebagainya) 

 

(b) "Penurunan Hormon-Hormon"

(Seperti Testosteron, Growth Hormon, Coenzym Q10, Melatonin dan Antioksidan).

 

Pada Usia 45 tahun Bermula Penurunan Estrogen dan  Hormon Progesteron untuk wanita. Hormon Testosteron untuk Lelaki.

 

Penuaan Adalah Suatu 'Penyakit' yang Tidak Dapat Dicegah, Diubati dan Dikembalikan Menjadi Muda.

Penuaan Bukanlah Hukuman, tetapi Akibat 'Perintah dari Gen.' yang telah di set kan Allah. 

.

*Beberapa Penyakit yang Muncul Akibat Proses Penuaan*, adalah;


1. Osteoporosis.


2. Metabolic Syndrome menjadi penyebab Penyakit Cardiovasculer (seperti Strok, Penyakit Jantung dan Hypertensi Renal).


3. Cancer (seperti Payudara, Colorectal/Usus, Prostat, Ovarian).


4. Alzeimer


5. SD (Sexual Dysfunction).

 .

 

APA PULA YANG HARUS DILAKUKAN?

 

1. BERGERAK
Jalan kaki 3-5 km/hari dapat Mencegah Osteoporosis (Tulang Rapuh) dan Hypertension.

2. SENAMAN NAFAS
Seperti Cikung, Yoga dsb 2x/minggu. Paru-paru Perlu Latihan Deep/Maximal Breathing, untuk Meningkatkan Aliran Darah di Alveoli, Mengeluarkan CO2.

 

3. KURANGKAN KARBOHIDRAT

Lebihkan Protein, Buah & Sayur.

 

4. JAGA BERAT BADAN

Lingkaran Perut Tak Boleh Lebih 80 cm untuk Wanita, 90 cm untjk Lelaki.
BMI Tak Boleh Lebih 30 kg/m2.

5. TEKANAN DARAH TIDAK BOLEH LEBIH 140/90.
Cek BP Tiap Minggu.

6. KADAR GULA DARAH PUASA TIDAK BOLEH LEBIH 110, Trigliserida 150, HDL Harus Lebih 50.
Jadi Periksa Darah Max Tiap 6 Bulan.

7. WANITA WAJIB BUAT MAMMOGRAM dan PAP SMEAR Setiap Tahun.
Kesan Awal Kanser Servik dan Payudara.

8. ISTIREHAT CUKUP
- Tidur 6-8jam sebaiknya seawal jam 10 malam
- Matikan Lampu (Merangsang Growth Hormon).
- Jangan Makan 3 jam Sebelum Tidur (Mencegah GERD & Sesak).
- Bantal Rendah (Meningkatkan Oksigen ke Otak).
- Miring ke Kanan (Mengurangi Beban Jantung).

9. KURANGI STRESS
- Jangan bekerja di Luar Kapasiti/Kemampuan
- Perbanyak Rasa Syukur, Doa atau ibadah
- Sentiasa *Perbaiki Kualiti Ibadah, Iman, Sosial & Hiburan yg Positif*

10. Perbanyak Masa Borak2, Sembang2 Santai, Gurau-senda, Erat Silaturahim atau Berkumpul dgn Keluarga & Teman2*.

11. Elakkan Marah2 atau Terlalu Emosi, Hindari Hal2 yg Berpotensi Membuat Sedih/Angkara (Hukum/Permusuhan), Hadapilah Segalanya dgn Senyum Bahagia*.

12. Lebih Bijaksana dalam Penggunaan Harta (JIMAT lebeh BAIK tapi BUANG JAUH2 sikap KEDEKUT)*.

13. JanGaN TERLALU BERKIRA TERUTAMA DGN ORANG2 TERDEKAT KITA

 

USIA 45 KE ATAS SEBAIKNYA TIDAK FOKUS MEMBURU MAKANAN... PERBANYAK REKREAKSI SAJA😔😔😔*

 

(Ini pesanan *Prof. Dr. Karim, SpPD-KR)

 

*Kepada Saudara2ku yg Telah Berusia 40 Tahun ke atas, Lebihkan Disiplin Jaga Kesihatan*.

.

Tua itu sudah pasti. Bagaimana untuk tetap sihat dan cergas hingga ke usia tua?

Lawat laman web berikut untuk tips nya

www.jusse7en.com

www.jusse7en.com

 

23. Okt, 2019
13. Ogo, 2019

 

Jika ada di antara keluarga kita yang terkena stroke, jangan panik. Itu kuncinya. Sebab, jika anda panik, justru akan memburukkan lagi stroke yang dialaminya.

Ada 1st aid (langkah pertama) dijamin sangat berkesan. Cara ini sudah diperkenalkan secara meluas, agar menjadi pertimbangan masyarakat sebagai alternatif pertolongan pertama bagi orang yang terkena stroke.

Cara ini merupakan kaedah penyembuhan melalui "Pelepasan Darah". Tujuannya untuk menolong si pesakit agar stroke itu tidak 'fatal'. Bahkan dipastikan hampir tidak ada kesan sampingan.

Perlu diketahui, orang yang terkena stroke, pembuluh darah di bahagian otak lambat laun akan menuju ke proses perpecahan. Bila menghadapi keadaan demikian, jangan panik ... jangan sekali panik.

Dimana pun pesakit berada (bilik mandi, bilik tidur, atau ruang tamu), jangan dipindahkan terburu-buru. Kerana bila dipindahkan, akan mempercepatkan proses pecahnya pembuluh darah itu.

Di tempat kejadian itu, alihkan si pesakit supaya dalam posisi duduk, agar dia tidak terjatuh lagi.

Setelah berada dalam posisi duduk, kini tiba masanya untuk melepaskan darah.

Jika di rumah ada jarum suntik, itu lah paling baik. Kalau tidak ada, pakailah jarum jahit atau jarum pin. Sebelum itu, jarum sepatutnya disterilkan dengan dibakar api sejenak.

Kemudian tusuklah kesepuluh hujung jari kedua tangan agar berdarah. Bila darah tidak keluar, boleh dipicit atau diurut, hingga kesepuluh jari itu menitiskan darah (setiap jari setitis).

Beberapa minit kemudian, si pesakit dengan sendirinya akan sedar kembali.

Bila mulutnya sumbing atau condong, tariklah telinganya sampai merah. Di bahagian daun telinganya juga harus ditikam dua tusukan jarum, sehingga masing-masing telinga menitis dua titisan darah.

Beberapa minit kemudian mulutnya akan kembali normal.

Setelah semuanya dirasakan normal, tanpa gejala lain, barulah si pesakit dihantar ke tempat rawatan. Insya Allah masa krisis sudah boleh ditangani.

Jika anda terburu-buru mengangkut mangsa dengan ambulans, maka sepanjang jalan akan terjadi goncangan/gegaran. Sesampainya ke rumah sakit, hampir semua saluran darahnya akan pecah, dan akan berlaku pendarahan yang teruk di dalam otaknya.

Jika itu berlaku, mangsa sukar untuk diselamatkan oleh rawatan perubatan, ada mujizat pun sukar untuk mempertahankan nyawanya.

Umumnya, reaksi daripada ahli keluarga atau masyarakat ialah akan terburu-buru membawa pesakit stroke ke rumah sakit untuk rawatan. Padahal, kejutan sepanjang jalan akan mempercepatkan pecahnya pembuluh darah. Banyak pesakit yang mengalami kerosakan fatal di bahagian pembuluh darahnya.

Maka, pendarahan otak menduduki tempat kedua dalam ranking punca kematian. Mungkin ada yang bernasib baik kerana tidak fatal. Tetapi yang lumpuh seumur hidup merupakan suatu kerugian besar bagi si mangsa, keluarga, dan masyarakat.

Sememangnya pendarahan otak sungguh mengerikan.

Andai kita dapat mengingati cara pelepasan darah ini, maka itu dapat memberi pertolongan pertama. Oleh itu, dengan pantas dapat menolong si pesakit, supaya tidak berlaku kematian.
*Saiful*
*MEDIC JPAM*

Sharing is caring...
Untuk perkongsian bersama.

Doa Supaya terhindar dari Angin Ahmar dan Penyakit Kronik :

اللهم إني أعوذبك من الريح الأحمر والدم الأسود والداء الأكبر

Allahumma inni a'uzubika minarrihil ahmar, waddamil aswad, waddail akbar...
*Artinya :
Ya Allah Tuhanku lindungi aku dari angin merah dan lindungi aku dari darah hitam (stroke) dan dari penyakit berat.

Kredit : Saya suku kaum iranun

*********************************

Elakkan Stroke atau Serangan Jantung secara Natural. Tanpa Obatan modern. Juga sesuai untuk mangsa stroke atau serangan Jantung.

 

Kliks .  BEBAS STROKE