KAKI SIHAT

9. Nov, 2018

KASIH SAYANG

FWD:

Assalamualaikum
Pagi tadi saya dengar radio klasik dlm kereta....Satu kisah yg terharu yg diceritakan oleh juruhebah perempuan radio tersebut..
Kisahnya begini ...

Ada seorang anak lelaki bawa ayahnya yg kena stroke akibat angin ahmar ke kedai makan mamak yg terkenal utk makan tengahari. Ayahnya teringin sangat nak makan nasi beriani kat kedei tu. Masa tu orang ramai dan meja makan pun rapat2. Setelah diduduk ayahnya elok elok, anak lelaki tu pun pesan makanan lauk2 kari.
Setelah makanan sampai, ayahnya mula menyuap sendiri.

Maklumlah pesakit angin ahmar, dlm keadaan terketar2 menyuap makanan, banyaklah remah yg jatuh di baju, seluar, malah di muka ayahnya yg kelihatan agak comot. Kebanyakan orang dlm restoran tu semua pandang dan curi2 pandang, ada juga beberapa orang tunjuk muka geli dan jijik. Namun begitu anak lelaki tu tetap bantu ayahnya suapkan makanan dan minunan tanpa menghiraukan pandangan orang sekeliling. Setelah selesai makan dipapahkan ayahnya ke singki untuk dibersihkan, disabunkan tangan, lapkan muka, dibersihkan baju dan seluar ayahnya dari remah makanan seterusnya dipimpin ke kereta yg parking di hadapan restoran. Setelah itu anak lelaki itu ke cashier utk jelaskan bayaran. Sebelum beredar, anak lelaki tersebut telah ditegur oleh seorang pakcik,

"Anak, tak ada barang yg tertinggal ke ?" Jawab anak lelaki tu , "ok semua pakcik, spec abah, ubat abah, handphone abah, towel kecil abah, tongkat abah, semua saya sudah bawak masuk kereta.. tak ada yg tinggal..."

Pakcik tu berkata lagi, " Ada, kau ada tinggalkan kesan di hati orang2 yg perhatikan kau. Pertama, kesan dihati orang2 yg sebaya dengan pakcik, adakah anak2 kami akan berbuat baik seperti yang kamu lakukan terhadap ayah kamu. Kedua, kamu telah tinggalkan kesan di hati anak2 muda yg sebaya kamu, mereka akan tanya diri sendiri, sanggupkah mereka buat dan melayan mak atau ayah yg sakit dan uzur sepertimana yg kamu lakukan ini.

Pakcik lihat, pekerja2 restoran mamak pun turut terharu, malah ada yg kesat airmata teringatkan mak dan ayah barangkali. Pakcik sangat bangga dgn kamu semoga Allah memberi Rahmat kpd kamu.."
Sahut anak lelaki tu, " Ye ke pakcik.. alhamdulillah, saya sayang abah saya... abah kena stroke... moga2 abah cepat sembuh.

Apa rasanya kalau ibu/bapa sendiri yg hantar mesej berikut?

👪Anakku...
Bila aku tua,
Andai aku jatuhkan cawan atau terlepas pinggan ditangan,
Aku berharap kamu tidak menjerit marah padaku,
Kerana tenaga orang tua sepertiku semakin tidak kuat dan kerana aku sakit.
Mataku semakin kabur. Kamu harus mengerti dan bersabar denganku.

Anakku...
Bila aku tua,
Andai tutur kata aku lambat dan aku tidak mampu mendengar apa yang kamu katakan,
Aku berharap kamu tidak menjerit pada aku,
"mak pekak ke?",
"mak bisu ke? "
"tak dengar ker??"..
Aku minta maaf anakku.
Aku semakin MENUA...

😟Anakku...
Bila aku tua,
Andai aku asyik bertanya perkara yang sama berulang-ulang,
Aku berharap kamu tetap sabar mendengar dan melayanku sebagaimana aku sabar menjawab pertanyaanmu semasa kecil,
Semua itu adalah sebahagian dari proses MENUA.
Kamu akan mengerti nanti bila kamu semakin tua.

Anakku...
Bila aku tua,
Andai aku berbau busuk, hamis dan kotor,
Aku berharap kamu tidak tutup hidung atau muntah didepan aku.
Dan tidak menjerit menyuruh aku mandi.
Badan aku lemah.
Aku tidak bermaya untuk lakukan sendiri.
Mandikanlah aku sepertimana aku memandikan kamu semasa kecil.

Anakku...
Bila aku tua,
sekiranya aku sakit, temanlah aku, aku ingin anakku berada bersamaku.

Anakku....
Bila aku tua dan waktu kematian aku sudah tiba, Aku berharap kamu akan memegang tanganku dan memberi kekuatan untuk aku menghadapi kematian.
Jangan cemas.
Jangan menangis.
Hadapi dengan redha.
Aku berjanji pada kamu.
Bila aku bertemu Allah.
Aku akan berbisik padaNya supaya sentiasa memberkati dan merahmati kamu kerana kamu sangat mencintai dan mentaatiku.
Terima kasih banyak2 kerana mencintai aku....
Terima kasih banyak2 kerana telah menjagaku...
Aku mencintai kamu lebih dari kamu mencintai dirimu sendiri..
Menjadi ikhtibar pd kita kalau masih ada ibubapa dn postlah posting diatas kpd group keluarga atau group peribadi keluarga sendiri sebab kite x nak kite atau anak2 kite sentiasa berdosa dgn ibubapa kite atau ibubapa mereka...
..........
RENUNG2 KAN LAH......
SESUNGGUHNYA KITALAH ANAK....DAN SAMPAI KETIKANYA NNTI KITALAH EMAK KITALAH AYAH PULA.....

 

Nota: kisah ini di salin sepenuhnya dari FB. 

5. Nov, 2018

Sebelum usia 40 ramai jejaka yang hebat hebat. Tidak pernah terbayang yang ia akan longlai. Dalam fikiran dan semangat sangat kuat. Namun kekuatan semangat itu tidak sehebat praktikalnya. Kenapa nya. ?
Itu lah yang di gelar mati pucuk. Peristiwa yang di geruni ramai jejaka. Masaalah utama mati pucuk ialah gangguan aliran darah di penis akibat salur darah tersumbat. Mati pucuk juga adalah di antara tanda awal akan berlakunya serangan Jantung atau stroke.
Lawat laman web berikut untuk bersihkan salur darah secara semulajadi bagi meningkatkan aliran darah.

www.jusse7en.com
www.jusse7en.com

29. Okt, 2018

 

Biasa nya manusia tidak ambil kisah keistimewaan dan kepentingan yang di punyai. Baru menyedari kepentingan nikmat itu satelah ia hilang atau rosak,. Kesihatan adalah nikmat yang biasa di abaikan. Sebab itu tanpa di sedari ramai orang membebankan tubuh nya dengan hal hal yang bolih merosakkan kesihatannya. Kesedaran sihat hanya timbul satelah badan mula terasa sakit. Begitu lah lumrah kita manusia. 
.
Di awal 2018 El Elzad telah datang menemui saya dengan perasaan penuh  resah dan risau. Manakan tidak, baru di USIA melepasi 40 an, beliau sudah di bebani masaalah kesihatan seperti darah tinggi, kencing manis dan kolesterol tinggi. Beliau sangat bimbang sebab  telah merasai tanda tanda salur darah tersumbat seperti sakit dan kebas kebas tangan kiri, sakit tengkok dan sakit bahagian belakang  kepala, selalu berdebar debar.  Ini bermakna ada salur darah nya sudah tersumbat, dan beliau berisiko tinggi di serangan stroke atau serangan jantung pada bila bila masa sahaja.
.
Kami berbincang bagi mengatasi masaalah kesihatannya. Atas nasihat, beliau amalkan minum jus se7en. Satelah menghabiskan 3 kotak yang berharga kurang dari RM500, beliau bertemu saya lagi dengan wajah berkeyakinan tinggi dan senyum riang. Beliau memberitahu, semua masaalah kesihatannya telah kembali normal. Alhamdullillah beliau bersyukur. Sekarang beliau lebih merasai nikmat erti kesihatan dalam kehidupan.

Apa yang beliau lakukan sekarang ialah bagi mempastikan masaalah penyakit nya tidak berulang lagi. Beban tinggi kerjayanya mungkin bolih mengembalikan masaalah tersebut.  Dari itu beliau meneruskan amalan minum jus se7en sebagai natural supplement dengan dos yang lebih rendah. Moga moga kualiti kesihatannya terus kekal di aras terbaik. Ameen. 

.
Anda hendak merasai terus sihat di sepanjang jalan kehidupan. Ikuti cara En Elzad kembali sihat.

Kliks.  Cara Kembali Sihat

28. Okt, 2018

 

 

Best tak bila doktor beritahu "pasang belon di batalkan. Salur darah awak tiba tiba bersih. Nanti ambil balik wang deposit ye" 

Itulah yang berlaku kepada En Amin dari KL. Bila masuk sahaja ke office tempat bertugasnya, beliau dengan penuh gembira memberitahu rakan sepejabat bahawa beliau tak jadi buat angioplasty (Pasang Belon) sebab doktor kata kerak kolesterol di arterinya telah hilang. Doktor yng merawat dia pun terperanjat dan macam tak percaya.

Bila ditanya macamana kerak kolesterol tu bolih hilang?

Beliau jawab: sebenarnya selepas appointment dengan doktor sebelum ini,  beliau sangat down. Down sebab doktor sudah set kan tarikh kena buat angioplasty dalam masa 45 hari lagi. Di sebabkan  tidak mahu buat angioplasty, saya berikhtiar cara lain dulu. Satelah meneliti pristasinya, saya pilih amalkan jus se7en.  "..Saya minum 1 set lebih se7en. Kosnya kurang dari rm300 sahaja..".  Dan hasil nya, saya bebas dari pasang belon. Alhamdullillah.."...

En Wahab dari Kelantan mempunyai cerita lain selepas di serang stroke. Selama 7 bulan En Wahab sukar untuk bergerak sesuka hati. Salepas di serang stroke, keupayaan fizikalnya sangat terhad. Paling jauh berjalan pun 100 m. Itu pun dadanya sudah terasa nak meledak dan sesak nafas. Beliau telah mencuba berbagai cara alternatif untuk membantu kembalikan kesegaran dirinya . Akhirnya beliau memberanikan diri mencuba jus se7en yang di dapati nya dari iklan di FB. Kini En Wahab lebih bertenaga dan badan cergas, dan mampu berjalan sejauh 600 m. En Wahab baru amalkan minum Se7en tak sampai 1 bulan..
.
.. Bagi En. Aziz dari Glenmarie, pada awalnya beliau sangat terperanjat dan sedih bila isterinya tiba tiba di serang stroke. Beliau segera mencari cara alternatif untuk membantu isterinya di samping rawatan hospital. Salepas amalkan 3 set se7en, isterinya sudah mampu drive semula...  Alhamdullillah.
.
Ikuti banyak lagi testimoni dari mereka yang telah dan sedang kembali sihat dengan asbab amalkan Se7en. Hanya Allah yang sembuhkan segala penyakit. 

 Kliks  Testimoni Lanjut 

Nota: sebahagian nama yang di guna adalah nama samaran

27. Okt, 2018

Kenapa Di Japan Ramai Mati Asbab Overwork 😱

Di jepun ramai rakyatnya sangat kuat berkerja. Tetapi ramai juga yang mati muda secara mengejut. Sahingga ada istilah khas *KARØSHI* di guna bagi menjelaskan mati asbab terlebih kerja. Kliks video ini yg menerangkan sebab

 .  KARŌSHI.      😱

Di Malaysia, malah di negara negara maju, perasan tak, ramai dari golongan berkerjaya *stress* tinggi, kerap di serang sakit Jantung atau stroke berbanding kencing manis?
.
Ia adalah akibat stress terlampau. STRESS bolih trigger lemak dalam darah, mendak di dinding arteri. Akhirnya arteri tersumbat dan stroke atau serangan Jantung terjadi. Resiko ini bertambah tinggi jika anda merokok, kurang senam/berpeluh, kurang tidur, banyak makan fast food dan makan jajan atau cemilan serta obes.

Elakkan mati seperti *KARŌSHI*
.
Ia adalah di sebabkan salur darah tersumbat. Beribu ribu ringgit di perlukan untuk baiki salur darah tersumbat secara angioplasty. Di samping derita yang akan di rasai.
.
Jika kerjaya anda melibatkan stress tinggi, elok setiap tahun buat pemeriksaan kesihatan termasuk ECG. Jika ada kolesterol tinggi, ada darah tinggi, dan rasa cepat semput dan penat, segera atasi. Buat tindakkan awal sebelum bencana serangan stroke dan Jantung menyerang.
.
Di link web di bawah di terangkan cara mudah elakkan mati atau cacat mendadak akibat stroke dan serangan Jantung. Kos nya pun sangat mampu dan terbukti berkesan.
Kliks web berikut.


elak stroke & serangan jantung